Розвиток зорово-моторної координації у дітей з особливими потребами.
Зорово-моторна координація — це поєднання рухів та їх елементів під контролем зору в результаті одночасної діяльності зорового та рухового аналізаторів. У зорово-моторній координації виділяють три компоненти: зорове сприймання, дрібну моторику та зорово- просторову орієнтацію.
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ РОЗВИТОК ЗОРОВО-МОТОРНОЇ КООРДИНАЦІЇ
Розвиток рухових і сенсорних здібностей дитини безпосередньо пов’язаний зі становленням когнітивних (пізнавальних) функцій мозку. Неабияку роль у пізнавальній активності дитини відіграє формування системи «око — рука» як становлення зорово-моторної координації. Безумовно, розвиток пізнавальної діяльності дитини залежить від сту- пеня сформованості багатьох фізіологічних систем організму, при цьому становлення системи «око — рука» є провідним в активному освоєнні дитиною навколишнього світу.
Етапи формування:
- в період новонародженості першими «інстру- ментами», за допомогою яких дитина починає пізнавати й освоювати навколишнє середовище, стають смоктальний і хапальний рефлекси; у віці 2-х місяців немовлята вчаться хапати предмети, що випадково потрапили їм «під руку», й підносити їх до рота;
- на 3-му місяці життя дитина виявляє здатність захоплювати предмети, які трапляються на очі, і хоча ще важко сфокусувати очі на предметі, що знаходиться від неї на якійсь відстані, й домогтися точних, цілеспрямованих рухів рук, одного разу вона все ж захопить іграшку рукою;
- на 9-му місяці життя з’являється пінцетний захват (великий палець вже починає відігравати самостійну й активну роль: він відставлений і проти- ставлений вказівному, дитина вже більш коорди- новано, більш акуратно двома пальчиками бере предмет). Це свідчить про те, що образ предмета почав активно керувати рухами руки і регулювати їх, тобто в дитини встановилася чітка зорово-моторна координація й система «око — рука» працює оптимально.
- Завдання зорово-моторної координації:
- формувати навички слідкувати за предметами, що рухаються, та за рухами власних рук;
- не спускати з ока зоровий стимул;
- розвивати моторику й тактильні відчуття;
- розвивати графічні навички.
У кого виникають проблеми зорово-моторної координації?
- Тривалий і проблемний розвиток зорово- моторної координації помічають у дітей із пору- шеннями зору. Він зумовлений розладами зорової системи.
- У дітей із розладами рухової системи, дрібної моторики, як складової зорово-моторної координації.
- У дітей із порушенням просторових уявлень.
- У дітей із ЗПР і вадами мовлення.
Для вивчення стану сформованості зорово- моторної координації використовують тест Бендера.
У чому проявляється несформованість зорово- моторної координації?
Вона може проявлятися під час оволодіння навичками самообслуговування: дошкільнята із за- пізненням засвоюють такі вміння й навички, як за- стібання та розстібання ґудзиків, застилання ліжка, шнурування черевиків. На заняттях із фізкультури діти не можуть запам’ятати завдання, виконувати рухи з м’ячем, неточно виконують рухи з різних видів ходьби, стрибків. Багатьом дітям важко виконувати завдання з малювання: рухи рук у них скуті, невпевнені, зображені лінії часто хаотичні; немає точності напрямку руху руки; не вміють зображувати предмет.
Що робити?
Передусім формувати захват предмета (підтягувати його до себе та відштовхувати) — розвивати моторику кисті руки — розвивати тактильні від- чуття — навчати елементарному самообслугову- ванню (утримання хліба, ложки, чашки; стягування речей з муляжу, тіла тощо). Надалі вдосконалювати ці дії: вчити діяти з предметами, дотримуючись принципу: від пасивних до активно-пасивних і до активних самостійних дій. Поступово здійснити перехід від дій із предметами до дій із картками.
1. Відновлювати і зміцнювати роботу м’язів ока за допомогою вправ для очей. Після їх виконання дитина почувається активнішою, послаблюється її зорова й розумова втома, укріплюються м’язи очей.
2. Вчити слідкувати за яскравими предметами, що рухаються, за звуковими предметами, світловими плямами, ловити їх, проводити ігри з намотування (підтягування) до себе яскравих предметів.
3. Розвивати дрібну моторику рук. Масаж і пальчикова гімнастика. 4. Корегувати графічні навички: точність направленості руху руки, регулювання розмаху, натискування на олівець, зображення ліній від крапки до крапки. Цьому сприяють ігри та вправи:
— графічні (оптичні) доріжки (обведення пальцем, олівцем, викладання доріжок дрібними предметами, мотузками з обов’язковим коментуванням напрямків руху, проведення предметів по доріжці);
— обведення предметів і форм, заповнення дрібними предметами із середини до контурів, їх розмальовування та штрихування;
— робота з трафаретом;
— конструктивні ігри (робота за схемами).
5. Формувати зорове сприймання предметів: ідентифікувати зображення (добирати пари, впізнавати контури й силуети); моделювати предмети (складати з частин, знаходити недомальовані частини, нісенітниці в зображенні предмета, складати з частин, складати з форм); класифікувати предмети, впізнавати зашуміле зображення предмета, накладного, знаходити предмет і/чи його деталі в сюжетній картині.
6. Розвивати зорово-просторову орієнтацію. Орієнтування у приміщенні, на вулиці, катання на велосипеді, самокаті, рух в обмежених площинах, ігри зі спортивним інвентарем, орієнтація на аркуші, в клітинці, графічний диктант.
7. Формувати двосторонню моторну координацію: засобами пальчикоої гімнастики; за допомогою вправ із розвитку координації, розроблених А. Сиротю, ігор та вправ із м’ячем, письма обома руками, роботи з дошкою Белгау, ритмічних вправ С. Козлової.
Робота з лабіринтами
Матеріал: лабіринт
Хід роботи:
- Дитина розглядає лабіринт. Педагог пропонує дитині призвести Колобка (бусинку) до будиночка, прокочуючи його паличкою.
- Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе потрібну геометричну фігуру.
- Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе квадратик потрібного кольору або відтінку.
- Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе потрібний блок Дьєнеша.
- Викладає шлях гудзиками одного кольору (чергуючи за кольором; одного розміру і т. д.).
Палички-моталочки
Матеріал:
1 варіант: доріжки, перешкода в кінці доріжки, мотузочка один кінець якої прив'язаний до палички, а інший до машинці.
2 варіант: мотузочка один кінець якої прив'язаний до палички, а до іншого предмету.
Хід роботи:
- 1 варіант: Дитина намотує мотузочку на паличку (працює пальцями), машинка від'їжджає, об'їжджає перешкоду і повертається. Дитина стежить за машинкою очима.
- 2 варіант: Дитина намотує мотузочку на паличку (працює кисть), предмет піднімається вгору. Дитина стежить очима за предметом.
Пройди по доріжці
Матеріал:
1 варіант: бланки з доріжками (доріжки мають різну фактуру), кулька.
2 варіант: доріжка із стрічок на ковроліні, каталочки.
3 варіант: доріжка з дроту, кулька з дірочкою.
4 варіант: бланк з доріжками, металевий кулька, магніт.
5 варіант: доріжка на підлозі, кулька.
Хід роботи:
- 1 варіант: дитина прокатує кульку по доріжках (або проводить пальцем по доріжках), простежує рух очима.
- 2 варіант: дитина прокатує каталочку по доріжці, простежує рух очима.
- 3 варіант: 1. кулька надітий на доріжку з дроту; дитина прокатує кульку по доріжці, простежує рух очима.
2. тримає доріжку з кулькою вертикально; кулька скочується по доріжці, дитина простежує рух кульки очима.
4 варіант: дитина перемістить кульку з допомогою магніту по доріжці; простежує рух очима.
5 варіант: дитина прокатує кулька рукою (ногою) за підлогової доріжці.
Чарівні ниточки
Матеріал:
1 варіант: силуетні зображення, вірьовочка з липучками, ковролін.
2 варіант: силуетне зображення з оксамитової паперу, лист оксамитової папери, трафарет, нитки.
Хід роботи:
1 варіант: дитина прикріплює до силует ковроліну, «обводить» його мотузкою по зовнішньому контуру, простежує рух очима.
2 варіант: 1. дитина викладає ниточку по контуру силуету.
2. дитина викладає ниточку по внутрішньому контуру, знімає трафарет.
Чарівне скло
Матеріал: чарівне скло, олівець, аркуш паперу із зображенням.
Хід роботи:
Дитина обводить предмет, дивлячись через «чарівне скло.
Обведи точно
Матеріал:
1 варіант: бланк із завданням, лазерна указка.
2 варіант: аркуш паперу з зображеним предметом, фломастер, калька.
3 варіант: бланк із завданням, манка або пісок, кульки.
4 варіант: фольга, трафарет, ручка.
Хід роботи:
1 варіант: дитина обводить предмет лазерною указкою.
2 варіант: дитина обводить предмет фломастером через кальку.
3 варіант: дитина насипає манку в кульок (внизу кулька дірочка), обводить зображений предмет манкою.
4 варіант: дитина обводить трафарет, замість аркуша паперу фольга; розглядає отримане зображення.
Ігри з природним матеріалом
Матеріал: камінчики, черепашки, різні крупи і т.д.
Хід роботи:
1. Викладання різних зображень з камінчиків і т.д.
2. Пошук предметів в відерцях з крупами.
3. «Продовж ряд».
Виклади вірно
Матеріал:
1 варіант: бланки із завданням, пластилін.
2 варіант: бланки із завданням, плоскі намистини.
Хід роботи:
1 варіант: діти викладають джгутиками з пластиліну предмети по контурним лініям.
2 варіант: діти накладають на контурні лінії плоскі намистини.
Заповни трафарет
Матеріал: трафарет, крупа.
Хід роботи: діти заповнюють трафарет крупою, знімають акуратно трафарет, називають отримане зображення.
Ловець мильних бульбашок
Матеріал: мильні бульбашки, стаканчики.
Хід роботи: Дитина пускає мильні бульбашки, інші діти ловлять їх стаканчиками.
Ігри з прищіпками
Матеріал: прищіпки, мотузка, геометричні фігури, різні зображення.
Хід роботи:
1 варіант: діти прикріплюють прищіпки на одяг один до одного, потім з зав'язаними очима знімають прищіпки один з одного.
2 варіант: дитина прикріплює прищіпки до предметних зображень.
3 варіант: дитина розвішує геометричні фігури на мотузочці, прикріплюючи їх прищіпками (вибирає фігури певного кольору, чергує фігури у різній послідовності тощо).
Одягни намисто на волосінь
Матеріал: намистини різного розміру, форми, кольору; волосінь, шнурок.
Хід роботи: Дитина нанизує намистини одного кольору, розміру і т.д. на шнурок (волосінь).
Квіточки
Матеріал: квіти з верхньої частини пляшок, шнурки, пробка, пелюстки.
Хід роботи: дитина засилює шнурок в отвори зроблені в пробці, прикручує пробку до квітки, підбирає пелюстки до квітки за кольором.
Цікаві пробки
Матеріал: поле з прикріпленими горловинами від соків, пробки.
Хід роботи:
1 варіант: прикрутити пробки так, як показано на зразку (пробки відрізняються за кольором, відтінком тощо).
2 варіант: відкрутити пробки, знайти «скарб».
3 варіант: прикрутити пробки з буквами так, щоб вийшло слово.
Коментарі
Дописати коментар