Розвиток зорово-моторної координації у дітей з особливими потребами.

Зорово-моторна координація — це поєднання рухів та їх елементів під контролем зору в результаті одночасної діяльності зорового та рухового аналізаторів. У зорово-моторній координації виділяють три компоненти: зорове сприймання, дрібну моторику та зорово- просторову орієнтацію.
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ РОЗВИТОК ЗОРОВО-МОТОРНОЇ КООРДИНАЦІЇ

Розвиток рухових і сенсорних здібностей дитини безпосередньо пов’язаний зі становленням когнітивних (пізнавальних) функцій мозку. Неабияку роль у пізнавальній активності дитини відіграє формування системи «око — рука» як становлення зорово-моторної координації. Безумовно, розвиток пізнавальної діяльності дитини залежить від сту- пеня сформованості багатьох фізіологічних систем організму, при цьому становлення системи «око — рука» є провідним в активному освоєнні дитиною навколишнього світу.

 Етапи формування:

  • в період новонародженості першими «інстру- ментами», за допомогою яких дитина починає пізнавати й освоювати навколишнє середовище, стають смоктальний і хапальний рефлекси; у віці 2-х місяців немовлята вчаться хапати предмети, що випадково потрапили їм «під руку», й підносити їх до рота;
  • на 3-му місяці життя дитина виявляє здатність захоплювати предмети, які трапляються на очі, і хоча ще важко сфокусувати очі на предметі, що знаходиться від неї на якійсь відстані, й домогтися точних, цілеспрямованих рухів рук, одного разу вона все ж захопить іграшку рукою;
  • на 9-му місяці життя з’являється пінцетний захват (великий палець вже починає відігравати самостійну й активну роль: він відставлений і проти- ставлений вказівному, дитина вже більш коорди- новано, більш акуратно двома пальчиками бере предмет). Це свідчить про те, що образ предмета почав активно керувати рухами руки і регулювати їх, тобто в дитини встановилася чітка зорово-моторна координація й система «око — рука» працює оптимально.
  • Завдання зорово-моторної координації:
  •  формувати навички слідкувати за предметами, що рухаються, та за рухами власних рук;
  • не спускати з ока зоровий стимул;
  • розвивати моторику й тактильні відчуття;
  • розвивати графічні навички.

 

У кого виникають проблеми зорово-моторної координації?

  • Тривалий і проблемний розвиток зорово- моторної координації помічають у дітей із пору- шеннями зору. Він зумовлений розладами зорової системи.
  • У дітей із розладами рухової системи, дрібної моторики, як складової зорово-моторної координації.

i_119

  • У дітей із порушенням просторових уявлень.
  • У дітей із ЗПР і вадами мовлення.

Для  вивчення  стану  сформованості  зорово- моторної координації використовують тест Бендера.

У чому проявляється несформованість зорово- моторної координації?

Вона може проявлятися під час оволодіння навичками самообслуговування: дошкільнята із за- пізненням засвоюють такі вміння й навички, як за- стібання та розстібання ґудзиків, застилання ліжка, шнурування черевиків. На заняттях із фізкультури діти не можуть запам’ятати завдання, виконувати рухи з м’ячем, неточно виконують рухи з різних видів ходьби, стрибків. Багатьом дітям важко виконувати завдання з малювання: рухи рук у них скуті, невпевнені, зображені лінії часто хаотичні; немає точності напрямку руху руки; не вміють зображувати предмет.

Що робити?

Передусім формувати захват предмета (підтягувати його до себе та відштовхувати) — розвивати моторику кисті руки — розвивати тактильні від- чуття — навчати елементарному самообслугову- ванню (утримання хліба, ложки, чашки; стягування речей з муляжу, тіла тощо). Надалі вдосконалювати ці дії: вчити діяти з предметами, дотримуючись принципу: від пасивних до активно-пасивних і до активних самостійних дій. Поступово здійснити перехід від дій із предметами до дій із картками.

НАПРЯМИ КОРЕКЦІЇ РОЗВИТКУ

1. Відновлювати і зміцнювати роботу м’язів ока за допомогою вправ для очей. Після їх виконання дитина почувається активнішою, послаблюється її зорова й розумова втома, укріплюються м’язи очей.

2. Вчити слідкувати за яскравими предметами, що рухаються, за звуковими предметами, світловими плямами, ловити їх, проводити ігри з намотування (підтягування) до себе яскравих предметів.

3. Розвивати дрібну моторику рук. Масаж і пальчикова гімнастика. 4. Корегувати графічні навички: точність направленості руху руки, регулювання розмаху, натискування на олівець, зображення ліній від крапки до крапки. Цьому сприяють ігри та вправи:

— графічні (оптичні) доріжки (обведення пальцем, олівцем, викладання доріжок дрібними предметами, мотузками з обов’язковим коментуванням напрямків руху, проведення предметів по доріжці);

— обведення предметів і форм, заповнення дрібними предметами із середини до контурів, їх розмальовування та штрихування;

— робота з трафаретом;

— конструктивні ігри (робота за схемами).

5.  Формувати зорове сприймання предметів: ідентифікувати зображення (добирати пари, впізнавати контури й силуети); моделювати предмети (складати з частин, знаходити недомальовані частини, нісенітниці в зображенні предмета, складати з частин, складати з форм); класифікувати предмети, впізнавати зашуміле зображення предмета, накладного, знаходити предмет і/чи його деталі в сюжетній картині.

6. Розвивати зорово-просторову орієнтацію. Орієнтування у приміщенні, на вулиці, катання на велосипеді, самокаті, рух в обмежених площинах, ігри зі спортивним інвентарем, орієнтація на аркуші, в клітинці, графічний диктант.

7. Формувати двосторонню моторну координацію: засобами пальчикоої гімнастики; за допомогою вправ із розвитку координації, розроблених А. Сиротю, ігор та вправ із м’ячем, письма обома руками, роботи з дошкою Белгау, ритмічних вправ С. Козлової.

Ігри та вправи з розвитку зорово-моторної координації.

Робота з лабіринтами

Матеріал: лабіринт

Хід роботи:

  • Дитина розглядає лабіринт. Педагог пропонує дитині призвести Колобка (бусинку) до будиночка, прокочуючи його паличкою.
  • Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе потрібну геометричну фігуру.
  • Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе квадратик потрібного кольору або відтінку.
  • Дитина простежує шлях. В кінці шляху В порожній квадрат кладе потрібний блок Дьєнеша.
  • Викладає шлях гудзиками одного кольору (чергуючи за кольором; одного розміру і т. д.).

Робота з лабіринтами



Палички-моталочки

Матеріал:

1 варіант: доріжки, перешкода в кінці доріжки, мотузочка один кінець якої прив'язаний до палички, а інший до машинці.

2 варіант: мотузочка один кінець якої прив'язаний до палички, а до іншого предмету.

Хід роботи:

  • 1 варіант: Дитина намотує мотузочку на паличку (працює пальцями), машинка від'їжджає, об'їжджає перешкоду і повертається. Дитина стежить за машинкою очима.
  • 2 варіант: Дитина намотує мотузочку на паличку (працює кисть), предмет піднімається вгору. Дитина стежить очима за предметом.

Палички-моталочки


Пройди по доріжці

Матеріал:

1 варіант: бланки з доріжками (доріжки мають різну фактуру), кулька.

2 варіант: доріжка із стрічок на ковроліні, каталочки.

3 варіант: доріжка з дроту, кулька з дірочкою.

4 варіант: бланк з доріжками, металевий кулька, магніт.

5 варіант: доріжка на підлозі, кулька.

Хід роботи:

  • 1 варіант: дитина прокатує кульку по доріжках (або проводить пальцем по доріжках), простежує рух очима.
  • 2 варіант: дитина прокатує каталочку по доріжці, простежує рух очима.
  • 3 варіант: 1. кулька надітий на доріжку з дроту; дитина прокатує кульку по доріжці, простежує рух очима.

2. тримає доріжку з кулькою вертикально; кулька скочується по доріжці, дитина простежує рух кульки очима.

4 варіант: дитина перемістить кульку з допомогою магніту по доріжці; простежує рух очима.

5 варіант: дитина прокатує кулька рукою (ногою) за підлогової доріжці.

Пройди по доріжці

Чарівні ниточки

Матеріал:

1 варіант: силуетні зображення, вірьовочка з липучками, ковролін.

2 варіант: силуетне зображення з оксамитової паперу, лист оксамитової папери, трафарет, нитки.

Хід роботи:

1 варіант: дитина прикріплює до силует ковроліну, «обводить» його мотузкою по зовнішньому контуру, простежує рух очима.

2 варіант: 1. дитина викладає ниточку по контуру силуету.

2. дитина викладає ниточку по внутрішньому контуру, знімає трафарет.

Чарівні ниточки

Чарівне скло

Матеріал: чарівне скло, олівець, аркуш паперу із зображенням.

Хід роботи:

Дитина обводить предмет, дивлячись через «чарівне скло.

Чарівне скло

 

Обведи точно

Матеріал:

1 варіант: бланк із завданням, лазерна указка.

2 варіант: аркуш паперу з зображеним предметом, фломастер, калька.

3 варіант: бланк із завданням, манка або пісок, кульки.

4 варіант: фольга, трафарет, ручка.

Хід роботи:

1 варіант: дитина обводить предмет лазерною указкою.

2 варіант: дитина обводить предмет фломастером через кальку.

3 варіант: дитина насипає манку в кульок (внизу кулька дірочка), обводить зображений предмет манкою.

4 варіант: дитина обводить трафарет, замість аркуша паперу фольга; розглядає отримане зображення.

Обведи точно

Обведи точно

 

Ігри з природним матеріалом

Матеріал: камінчики, черепашки, різні крупи і т.д.

Хід роботи:

1. Викладання різних зображень з камінчиків і т.д.

2. Пошук предметів в відерцях з крупами.

3. «Продовж ряд».

 

Виклади вірно

Матеріал:

1 варіант: бланки із завданням, пластилін.

2 варіант: бланки із завданням, плоскі намистини.

Хід роботи:

1 варіант: діти викладають джгутиками з пластиліну предмети по контурним лініям.

2 варіант: діти накладають на контурні лінії плоскі намистини.

 

Заповни трафарет

Матеріал: трафарет, крупа.

Хід роботи: діти заповнюють трафарет крупою, знімають акуратно трафарет, називають отримане зображення.

 

Ловець мильних бульбашок

Матеріал: мильні бульбашки, стаканчики.

Хід роботи: Дитина пускає мильні бульбашки, інші діти ловлять їх стаканчиками.

 

Ігри з прищіпками

Матеріал: прищіпки, мотузка, геометричні фігури, різні зображення.

Хід роботи:

1 варіант: діти прикріплюють прищіпки на одяг один до одного, потім з зав'язаними очима знімають прищіпки один з одного.

2 варіант: дитина прикріплює прищіпки до предметних зображень.

3 варіант: дитина розвішує геометричні фігури на мотузочці, прикріплюючи їх прищіпками (вибирає фігури певного кольору, чергує фігури у різній послідовності тощо).

 

Одягни намисто на волосінь

Матеріал: намистини різного розміру, форми, кольору; волосінь, шнурок.

Хід роботи: Дитина нанизує намистини одного кольору, розміру і т.д. на шнурок (волосінь).

 

Квіточки

Матеріал: квіти з верхньої частини пляшок, шнурки, пробка, пелюстки.

Хід роботи: дитина засилює шнурок в отвори зроблені в пробці, прикручує пробку до квітки, підбирає пелюстки до квітки за кольором.

 

Цікаві пробки

Матеріал: поле з прикріпленими горловинами від соків, пробки.

Хід роботи:

1 варіант: прикрутити пробки так, як показано на зразку (пробки відрізняються за кольором, відтінком тощо).

2 варіант: відкрутити пробки, знайти «скарб».

3 варіант: прикрутити пробки з буквами так, щоб вийшло слово.

Цікаві пробки

Цікаві пробки





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу